Nejhorší situace byla v Evropě, kde loni výroba vozů klesla na bezprecedentní minimum 13 milionů vozů.
Přibližně dva roky po prvních signálech nedostatku polovodičů je výroba aut stále ještě daleko pod úrovní z roku 2019, s kumulovaným výpadkem celosvětové výroby na úrovni více než 18 milionů vozů.
Čtěte také:
Jak hledat fotolokality
Čtěte také:
Jak se vrátit na Marshallovy ostrovy?
Čtěte také:
Anglická riviera - sluneční rozkvetlá oáza v deštivé krajině
Čtěte také:
Quito – hlavní město Ekvádoru
Čtěte také:
Australanka začala vyrábět mýdla z mateřského mléka, poptávka je obrovská
Čtěte také:
Hlinikárna Slovalco definitivně zastaví výrobu primárního hliníku
Čtěte také:
Pekaři varují. Pokud stát nepomůže, ceny vzrostou na historické úrovně
Čtěte také:
Útlum výroby aut se nezopakoval, je srovnatelný s minulým rokem
Zasáhly evropskou ekonomiku
Podle studie společnosti Allianz byla nejhorší situace v Evropě, kde v loňském roce výroba vozů klesla na bezprecedentní minimum 13 milionů vozů. Oživení výroby bylo opět brzděno napětím v dodavatelském řetězci, a to pro lockdowny v širším regionu Šanghaje a ruskou invazi na Ukrajině.
Zatímco základní důvody nižší produkce aut na celém světě jsou společné pro všechny regiony, podle Allianzu je patrný výrazný rozptyl v regionální výkonnosti.
„Můžeme pozorovat kritický vliv výroby lokálního čipu na odolnost automobilové výroby. Zranitelnost Evropy je o to větší, že výroba většiny automobilových čipů závisí na dobře zavedených výrobních technologiích,“ konstatuje s tím, že na rozdíl od výpočetních nebo paměťových čipů ve smartphonech a počítačích, které využívají nejmodernější výrobní technologie, které se nacházejí pouze na Tchaj-wanu a v Jižní Koreji, automobilové čipy závisí na vyspělých uzlech zavedených v 90. letech a kolem roku 2000.
Nedostatek čipů as tím spojený propad výroby měl výrazný dopad i na evropskou ekonomiku. Allianz měřil ztrátu výroby porovnáním produkce v letech 2021 a 2022 s úrovněmi z roku 2019. Jeho kalkulace ukazují, že se v uplynulém roce ztratilo více než 50 miliard eur, což je zhruba 0,4 % HDP regionu.
„Za předpokladu, že evropská produkce v roce 2022 klesne o další 1 procento, dojde ke ztrátě dalších 47 miliard eur, což je celkem 98 miliard eur,“ avizuje. Největší ztrátu přitom utrpělo Německo, jelikož jeho automobilový sektor představuje celkově větší podíl přidané hodnoty.
Nezbytné investice
Autonomie polovodičů je sice pro Evropu mimo dosah, ale tvůrci legislativy jí mohou poskytnout cílenou podporu. Ta by se podle Allianze měla zaměřit na segmenty, ve kterých je Evropa velkou výrobnou a zároveň konečným trhem, tedy automobilový průmysl a nikoli spotřební elektroniku.
„Politici musí naklonit váhu pobídek správným směrem na místní investice, které mají větší hodnotu než outsourcing v Asii. Stávající plány na rozšíření výroby polovodičů v Evropě sice nepomohou vyřešit problém kontinentu, ale začátek společných podniků je krok správným směrem,“ uzavírá studie.